«ملاقات خصوصی» تماشاچی را با سینما آشتی داد

گفت و گو با سجاد نوروزی مدیر پردیس سینمایی آزادی را درباره وضعیت اکران های کنونی سینما یخوانید.
تصویر «ملاقات خصوصی» تماشاچی را با سینما آشتی داد

به گزارش سایت خبری پرسون،مدیر پردیس سینمایی آزادی ضمن اشاره به دلایل استقبال مخاطبان از اکران فیلم سینمایی ملاقات خصوصی تأکید کرد که نباید فریب آمار فروش این روزها را بخوریم؛ هنوز شرایط سینماها نرمال نیست!

سجاد نوروزی مدیر پردیس سینمایی آزادی درباره بهبود وضعیت استقبال از فیلم های در حال اکران همزمان با ورود دو فیلم «ملاقات خصوصی» و «چپ، راست» به چرخه اکران سینماها گفت: اگر بخواهیم از منظر تیپ شناسی درباره مخاطبان سینمای ایران به طور خاص و یا همه محصولات هنری به صورت عام صحبت کنیم باید اذعان کرد که مخاطبان اصلی این محصولات هنری از موسیقی و تئاتر گرفته تا سینما و گالری ها، طبقه متوسط هستند. اتفاقی که در چند روز اخیر در سینما شاهد بودیم هم به این دلیل رقم خورده است که می توان گفت فیلم «ملاقات خصوصی» به نوعی فیلم ایده آل این طبقه به حساب می آید.

وی افزود: فیلمی مانند «بخارست» هم گزینه خوبی برای سرگرمی این طبقه محسوب می شود اما به عقیده من اکران «ملاقات خصوصی» تأثیر بیشتری بر فرآیند بازگشت مخاطبان به سالن های سینما در روزهای اخیر داشته است. اکران این فیلم حتی به نظرم منجر به رشد فروش فیلم های دیگر هم شده است. اساسا وقتی مخاطب وقتی به بهانه تماشای یک فیلم رغبت پیدا می کند در سالن سینما حاضر شود، فیلم دیگری را هم نشان می کند تا بعدتر ببیند. مخاطبی که چند ماهی می شد به سینما نیامده بود و حالا به اکران «ملاقات خصوصی» به سینما بازگشته است، فیلم های دیگر را هم نشان می کند تا مثلا در اوقات فراغتش «بخارست» را هم تماشا کند.

نوروزی ادامه داد: در همین پنجشنبه و جمعه ای که گذشت، در کنار فیلم «ملاقات خصوصی» که پرفروش ترین فیلم ما بود، فیلم «بخارست» هم توانست اکران بهتری را داشته باشد. تنها در روز جمعه فیلم «ملاقات خصوصی» در سینمای ما حدود ۳۰ میلیون تومان فروش داشت و فیلم «بخارست» هم در همین روز حدود ۲۱ میلیون تومان فروخت. البته باید تأکید کنم که با همین فروش هم ما هنوز به شرایط سال ۹۸ برنگشته ایم. نباید فریب این آمار را بخوریم. هنوز سینماهای ما وضعیت نرمالی ندارند و تنها اتفاقی که در این چند روز افتاده این است که از وضعیت زیر صفر به اندکی بالای صفر رسیده ایم و هنوز نمی توانیم بگوییم به وضعیت سابق بازگشته ایم.

این سینمادار افزود: تعداد مخاطبان سینمای ایران در شهریورماه امسال که ماه پررونق مان بود، نسبت به بازه زمانی مشابه در قبل از دوران کرونا، تقریبا ۵۰ درصد کاهش داشت. امروز که با هم حرف می زنیم تقریبا به نصف مخاطبان شهریورماه مان رسیده ایم! به تعبیر دیگر مجموع مخاطبان امروز سینما، یک سوم آمار مخاطبان تا پیش از کرونا است.

وی با اشاره به اینکه اکران زودتر «ملاقات خصوصی» می توانست تأثیر بیشتری بر وضعیت سینماها داشته باشد گفت: اگر این فیلم از مهر و آبان اکران می شد شاید امروز شرایط بهتری را شاهد بودیم و متأسفانه این فیلم با تأخیر اکران شد.

نوروزی درباره وضعیت استقبال از فیلم «چپ، راست» به عنوان دیگر فیلم تازه سینماها هم گفت: این فیلم هنوز تبلیغات خود را کلید نزده است و نباید فراموش کنیم اصلی ترین سکوی تبلیغ فیلم های سینمایی، یعنی شبکه های اجتماعی این روزها مسدود است. مخاطبان سینمای ایران در این شرایط خیلی سخت می توانند از اکران فیلم های جدید با خبر شوند. در این شرایط فیلم هایی مانند «بخارست» و «ملاقات خصوصی» تبلیغات شهری دارند اما «چپ راست» همین اندازه هم تبلیغات نداشته است و به همین دلیل هنوز زود است که بخواهیم درباره میزان فروش آن قضاوت کنیم.

وی تأکید کرد: با توجه به نکته ای که درباره تیپ شناسی مخاطبان اشاره کردم، «چپ راست» می تواند فیلم مطلوب تری برای این طبقه متوسط باشد چرا که ته مایه های سیاسی هم دارد اما بالاخره تبلیغات نقش مهمی را در فرآیند فروش یک فیلم دارد. مهم این است که برای تحلیل فروش یک فیلم تنها به عدد و رقم فروش توجه نداشته باشیم، میزان مخاطب و تیپ شناسی مخاطبان می تواند پارامترهای مهمتری باشند. تیپ شناسی مخاطبان، هم در بخش خصوصی و هم در بخش دولتی متأسفانه هیچ گاه به رسمیت شناخته نمی شود!

نوروزی در ادامه گفت: معمولا در سینمای ایران «مخااطب» یک توده بی شکل تصور می شود که مجبور است هر چه ما می سازیم را تماشا کند و دلیل نبود محاسبات درست، غالبا نتایج نادرست می گیریم.

این سینمادار در پایان گفت: در کنار همه این مباحث هم واقعا باید شگفتی و تأسف خودم را بابت این مسئله ابراز کنم که هنوز ایده مضحکی مانند اکران آنلاین در سینمای ایران ادامه دارد! واقعا کجای دنیا سراغ دارید که به فاصله اندکی از اکران یک فیلم برای تماشای نسخه اینترنتی آن بلیت فروشی شود و مخاطبی که حق اشتراک برای یک پلتفرم پرداخته است، دو بار پول بدهد تا فیلم را اینترنتی تماشا کند!؟ این فرآیند واقعا خجالت آور و زشت است! این توهین به مخاطبان سینمای ایران است.

منبع: خبرآنلاین

458527

سازمان آگهی های پرسون